Kalam Al Habib Ali Zainal Abidin bin Abdurrahman Al Jufri
Assalamu`alaikum Warahmatullahi wabarakatuh.
Segala
puji bagi Allah yang telah menjadikan kita untuk beribadah kepada-Nya.
Shalawat salam semoga selalu terlimpahkan kepada Baginda Rasulullah SAW,
keluarga dan Shahabatnya.
Ibnu Abbas RA menjelaskan tentang firman Allah SWT:
وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ
“Dan Aku tidak menjadikan Jin dan Manusia melainkan untuk menyembah-Ku”.(Q.S. Adh Dhariyat: 56) Yaitu mengenali Alah SWT.
Ibrahim
bin Adham RA telah berkata: “Kasih sayang itu merupakan hasil dari
sebuah perkenalan, barang siapa yang mengenal Allah SWT maka dia akan
mencintai-Nya dan barang siapa mencintai Allah SWT maka dia akan
mencintai Baginda Rasulullah SAW, barang siapa yang kenal Baginda
Rasulullah SAW, pasti dia akan mencintainya”.
Kita pernah mendengar
sebuah ungkapan menarik yang mengatakan bahwa; Tidak wajar hubungan kita
dengan Baginda Rasulullah SAW jika hanya sekedar melakukan suatu amalan
dan hanya cukup seperti itu, sepatutnya hubungan tersebut akan
membuahkan cinta kepada Habibana Muhammad SAW dan cinta itu terus hidup
mekar didalam hati kita dan beliau SAW pasti akan hidup didalam hati
kita.
Baginda Rasulullah SAW adalah seorang Nabi yang datang
kepada kita sebagai seorang manusia, namun Nabi SAW bukanlah seperti
insan biasa. Baginda Rasulullah SAW telah mengajarkan kepada kita
bagaimana cara memandang kepada sebuah kehidupan dengan pandangan yang
mempunyai makna, bukan pandangan yang sebaliknya. Perbedaan diantara
kedua pandangan yang tidak mempunyai makna ialah, seseorang yang melihat
dirinya dan semata-mata tertumpu untuk memenuhi kepuasan nafsu dirinya.
Pandangan yang mempunyai makna ialah, melihat kepada kehidupan
mengikuti pandangan yang telah dibawa Baginda Rasulullah SAW, dimana ia
bertujuan untuk mengembalikan kekhalifahan diatas muka bumi ini kepada
manusia yang termaktub didalam Al Quran: “sesungguhnya Aku telah jadikan
diatas muka bumi ini khalifah”. Pandangan tersebut itu merangkumi
kepada hewan, benda-benda tidak bernyawa dan tumbuh-tumbuhan, karena
pandangan itu bukan hanya melibatkan pandangan kepada manusia saja
tetapi merangkumi semua.
Baginda Rasulullah SAW memandang kepada
gunung yang terdiri dari batu dan tanah, dengan suatu pandangan yang
membangkitkan perasaan cinta. Sabda beliau SAW: “Uhud adalah bukit yang
mencintai kita dan kita juga mencintainya”.
Pandangan yang
ditunjukkan Baginda SAW kepada yang tidak bernyawa itu menyebabkan ia
begerak dan cenderung kepada Baginda Rasulullah SAW. Dalam suatu
peristiwa, bukit Uhud bergetar ketika Baginda Rasulullah SAW mendaki
bukit tersebut, kemudian Baginda Rasulullah SAW bersabda: “Tetaplah kamu
wahai Uhud, sesungguhnya yang diatas kamu ini ialah seorang Nabi”. Maka
bukit Uhudpun berhenti bergetar dan disaksikan oleh shahaabat Abu Bakar
As Shidiq dan dua orang lainnya. Pandangan yang ditunjukkan Baginda
Nabi Muhammad SAW kepada benda-benda yang tidak bernyawa itu,
menyebabkan ia datang kepada Baginda Nabi SAW dan menerimanya.
Sepertu
sebuah kisah pelepah kurma yang tidak bernyawa, dimana Baginda Nabi SAW
sering memegang pelepah kurma tesebut ketika sedang khutbah Jumat di
Masjidnya, hari demi hari bilangan manusia semakin bertambah maka
Baginda Nabi SAW menggunakan Mimbar. Suatu ketika Baginda Nabi SAW pun
datang ke Masjid untuk khutbah, ketika itu Baginda Nabi SAW telah
melepasi pelepah kurma yang dibawanya tersebut, dimana jarak Baginda
Nabi SAW dengan pelepah kurma tersebut kurang lebih sekitar 8 langkah.
Baginda Nabi SAW melangkah menaiki mimbar dan memulai khutbahnya, semasa
khutbah Baginda Nabi SAW, para shahabat mendengar suara tangisan yang
teramat sedih dan menyayat hati. Semakin lama suara tangisan itu semakin
nyaring terdengar, para shahabat mulai berpaling kekiri dan kekanan
mencari-cari dari mana arah datang suara tangisan tersebut, akhirnya
mereka dapati suara tangisan itu datang dari pelepah kurma. Apabila
benda yang tidak bernyawa ini telah dapati Baginda Nabi SAW
berkomunikasi dengannya dan mengandung makna kehidupan yang dibawa
Baginda Nabi SAW, maka beliau SAW telah menggerakkan makna kehidupan
pada pelepah kurma itu.
Oleh karena itu ia amat menyukai untuk
menggambarkan rasa cintanya kepada Baginda Rasulullah SAW. (Hadits ini
bertahap mutawatir mengikuti ke Shahihannya)
Para Shahabat berkata:
Apabila pelepah kurma itu mulai merengek seperti kehilangan anak, ia
menyebabkan kami hampir tidak bisa mendengar suara Baginda Nabi SAW.
Kemudian Baginda Nabi SAW turun dari mimbar dan sekali lagi Baginda Nabi
SAW telah mengajar kami suatu pengajaran bahwa; Baginda Nabi SAW datang
dengan mempunyai pengetahuan tentang rahasia sebuah kehidupan untuk
membujuk pelepah kurma itu, kemudian beliau SAW meletakkan tangannya
diatas pelepah kurma itu lalu membujuknya seperti seorang ibu yang
membujuk anaknya sedang menangis sehingga pelepah kurma itupun terus
diam. Lalu Baginda Nabi SAW memberi pilihan kepadanya, kekal hidup
sehingga hari kiamat dan kembali kepada Nabi SAW seperti sedia kala atau
berada bersama Baginda Nabi SAW didalam Surga. Pelepah kurma itupun
memilih untuk bersama Baginda Nabi SAW di Surga.
Baginda Nabi SAW
apabila datang kepada hewan, telah mengajar kita bagaimana cara untuk
bermuamalah dengan hewan dengan mempunyai nilai ubudiyah kepada Allah
SWT. Ketika Baginda Nabi SAW berangkat kemedan jihad di Perang Badar,
berulangkali Baginda Nabi SAW turun dari hewan tunggangannya tersebut
supaya dapat beristirahat, demikianlah Baginda Nabi SAW terus menerus
lakukan pada tunggangannya.
Baginda Nabi SAW telah mengajar kita
cara bermuamalah kepada yang telah berkhidmat untuk kita walau ia hanya
seekor hewan. Muamalah ini mestilah mempunyai nilai rasa menghargai,
bahwa yang dihadapanku ini mempunyai hak sewajarnya untuk dipelihara.
Hasil
dari sebuah kecintaan ini juga dapat dilihat, apabila seekor hewan
berada dipuncak kemarahan sekalipun, ia mau merasai hubungan dengan
orang yang dapat berkomunikasi dengannya dimana orang itu memahami
rahasia sebuah kehidupan. Terdapat sebuah kisah tentang seekor unta dan
orang Arab tahu apabila unta tersebut membahayakan bahkan bisa membunuh
orang, mereka pasti akan mengikatnya. Baginda Nabi SAW melalui kawasan
tersebut dan bertanya: “Apa yang berlaku kepada kamu?”, mereka menjawab;
“Unta ini bahaya”, Baginda Nabi SAW bersabda; “Bukalah ikatan unta
itu”, mereka menjawab, “kami takut ada hal-hal yang tidak baik
menimpamu, disebabkan unta ini ya Rasulullah?”, Baginda Nabi SAW
bersabda; “Bukakanlah ikatan itu”. Merekapun membuka ikatan tersebut.
Kemudian
Baginda Nabi SAW mendekati unta itu, lantas iapun diam sebagaimana
diriwayatkan oleh hadits shahih, unta itu datang kepada Baginda Nabi SAW
dalam keadaan tunduk. Seorang perawi telah meriwayatkan: “Unta itu
mendekati kaki Baginda Nabi SAW dan menciuminya, kemudian ia mengangkat
kepalanya, Nabi SAW mendekati dan berbicara dengannya. Lantas unta itu
angkat kepalanya dan mendekati Nabi SAW sekali lagi, ia membisikkan
sesuatu ketelinga Nabi SAW, seterusnya Baginda Nabi SAW kembali
berkata-kata kepadanya dan ia pun melakukan perkara yang sama.
Setelah
itu Baginda Nabi SAW memandang ke arah orang yang mempunyai Unta
tersebut dan berkata; “Sesungguhnya unta ini telah mengad kepadaku bahwa
ia telah diberikan kerja-kerja yang membebankannya dan kamu juga tidak
memberi makan yang baik kepada unta itt”. Mereka menjawab, “Ya
Rasulullah, demi karenamu ia akan diberi sebaik-baik makanan untuk unta
dan kami tidak akan membebankan selama-lamanya”.
Unta ini
berbicara begitu karena Baginda Nabi SAW datang kepadanya dengan membawa
makna kehidupan hewannya. “Tidak diutuskanmu melainkan membawa rahmat
seluruh alam”. Begitulah akhlak Baginda Nabi SAW bersama unta dan
benda-benda yang tidak bernyawa.
Maka bagaimana muamalah Baginda Nabi
SAW dengan manusia? Dimana beliau SAW ditugaskan mengangkat martabat
manusia serta mengembalikan sifat manusia kepada sifat kemanusiaannya.
Pada hari ini kita dapat belajar satu pengajaran; kita hidup sebagai
umat Baginda Rasulullah SAW mengetahui bahwa berbicara dengan alam yang
mengelilingi kita, dengan konsep kenabian yang mulia akan menimbulkan
keadaan yang lain pada alam ini serta menjadikan alam ini merasai
rahasia sebuah kehidupan yang dianugerahkan Baginda Rasulullah SAW untuk
memahaminya, ini merupakan penganugerahan cinta, diadakan untuk
menggerakkan hati kita sebelum orang lain. Untuk menyadarkan kita
sebagai kelompok muslim tentang wujudnya hubungan dengan Baginda
Rasulullah SAW. Ia membuat kita berlomba-lomba dalam perlombaan, disana
kita mampu untuk berbicara dengan alam ini dari mula bahwa Baginda
Rasulullah SAW diutus untuk mengembalikan rasa hormat manusia kepada
dirinya sendiri sebagai manusia dan hormat kepada alam disekelililngnya
sehingga alam ini juga kembali hormat kepada manusia itu. Jika kita
kembali pada konsep komunikasi dengan yang berada disekeliling kita dan
sebaliknya dengan berpandukan ajaran Baginda Rasulullah SAW, banyak
perkara akan berubah kepada suatu keadaan yang lebih baik karena kita
adalah umat Baginda Rasulullah SAW.
Aku mohon kepada Allah SWT,
agar hidupkan kita dengan makna ini, ya Allah..hidupkanlah makna
hubungan dengan Baginda Rasulullah SAW didalam jiwa kami, gerakkanlah
dalam diri kami dengan semangat ini, satukanlah kami dengan orang yang
Engkau cintai dan ridha dengan rahmat-Mu wahai Tuhan yang Maha pengasih
dan penyayang dan segala puji bagi Allah SWT Tuhan sekalian alam.
Wallahu A`lam…
Tidak ada komentar:
Posting Komentar